fbpx

The E-myth Revisited

November 2020

The E-myth Revisited is een Engelstalig boek van Michael E. Gerber. Met als ondertitel: “Why most small businesses don’t work and what to do about it”. 

Ik zag het een keer als boekentip voorbijkomen en de titel sprak me als zelfstandig ondernemer meteen aan. Want als er iets is wat ik kan voorkomen waardoor het mis gaat, dan graag! 

Michael E. Gerber is geboren in 1936, op het moment dat ik dit artikel maak is hij 84 jaar. Het is een Amerikaan die zijn sporen meer dan verdiend heeft in het bedrijfsleven.

Inhoudelijk

Het boek vertelt het verhaal van een vrouw die een eigen bakkerij heeft geopend. Ze heeft een passie voor bakken en heeft alles geleerd van haar oma. Haar zaak loopt goed, ze heeft tevreden klanten die terugkeren. Maar het neemt steeds meer tijd in beslag. Vroeg opstaan, de vitrines gevuld hebben, bestellingen maken, poetsen, inkopen, administratie, marketing, etcetera. 

In een poging om zaken uit te besteden loopt dat niet al te soepel en vindt ze het lastig om de controle los te laten. En tegelijkertijd is het lastig om een team aan te sturen omdat ze niet goed weet hoe ze dit aan moet pakken. 

Het boek bevat veel gesprekken tussen deze vrouw en Michael die haar coacht. Het is belangrijk dat je daar je eigen lessen uit haalt. 

Zorg dat jouw bedrijf gekopieerd kan worden.

Een ander belangrijk deel van het boek is de uitleg van Michael over het franchisen van je bedrijf. Los van het feit of je dit ooit wilt doen, zorgen strakke protocollen ervoor dat iedereen exact weet wat die moet doen en dat de kwaliteit niet afhankelijk is van een persoon. 

Als je een willekeurig restaurant van een fastfoodketen binnen loopt en eten besteld, ziet de kleding van de medewerkers er hetzelfde uit, wordt het eten even lang en op dezelfde manier bereidt en merk je geen kwaliteitsverschil. Dat komt omdat er standaard protocollen zijn die iedereen naleeft. 

En ook al wil je niet dat je bedrijf een franchise wordt, door overal over na te denken, van de kleur van het logo tot aan marketing en sales, leg het vast hoe jij het wil hebben.  

En verder...

Ik vond het een waardevol boek om te lezen omdat ik erna in de gaten had dat ik sommige dingen scherper neer moest zetten (en ben daar nog steeds mee bezig). Mijn doel is om met een team te gaan werken en werk af te stoten. Om dat op de juiste manier te doen, zonder aan kwaliteit in te boeten, zijn protocollen belangrijk. 

Daarnaast beschrijft hij een mooie manier waarop je teamleden of collega’s aan kunt nemen en ervoor zorgt dat ze net zoveel hart voor jouw zaak hebben, als jij hebt. 

Vandaar dat ik dit een aanrader vind voor kleine ondernemers.