fbpx

Als klagen de norm is

Het is niet dat ik het niet begrijp. De klaagzang van sommige mensen op sociale media. Maar wat wil je er nou eigenlijk mee bereiken denk ik dan?

Wat bereik je met klagen?

Lucht het op?

Wil je medelijden van anderen? Voel je je dan beter?

Heb je het nodig om van anderen te horen dat je vol moet houden?

Ik moest meteen denken aan de link met sporten.

Als ik vroeger een wedstrijd verloor dacht ik na over de oorzaak ervan. Het lag aan de bal, die was ook veel te glad. En het was ook erg koud in de zaal, er was bijna geen publiek (sfeerloos) en die de scheidsrechter was echt slecht.

Maar later leerde ik dat die omstandigheden eigenlijk helemaal niet belangrijk waren. De tegenstander speelde onder exact dezelfde omstandigheden. En zij wonnen, wij niet.

Kop erbij, wat kan ik anders doen?

Als je nadenkt over wat je zelf kunt doen om de volgende keer niet meer te verliezen, kom je veel verder.

  • Waar heb ik het laten liggen?
  • Waar was ik te langzaam?
  • Waar was ik ongeduldig?
  • Waar was ik egoïstisch?
  • Waar was ik niet zelfzuchtig genoeg?

En dan komt er weer de volgende training en de volgende wedstrijd om het te verbeteren. Als ik niet naar mezelf zou kijken, zou ik iedere volgende wedstrijd verliezen. De schuld geven aan de omstandigheden of andere mensen gaat me zeker niet helpen!

Kijk ook als ondernemer naar: wat kan ik doen?

En dan heb ik het over de ondernemers die net als ik thuis zitten met kinderen die onderwijs nodig hebben of niet meer naar de opvang gaan. Ondernemers die uren tijd missen en misschien wel het gevoel hebben dat ze achterlopen of dat het bedrijf stilstaat.

Wat kun je wel doen en wat is er wel fijn?

  • Ik neem de tijd en rust om mijn kinderen te helpen met school en dat werkt. De sfeer is daardoor rustig en ontspannen. (Na een paar ‘wendagen’ van beide kanten.)
  • Ik werk als mijn man thuis is (weekenden, avonden of een doordeweekse dag, afhankelijk van zijn rooster) en zorg dat ik die momenten met focus werk.
  • Ik heb prioriteiten aangebracht, wat moet echt en wat kan ook later. Zo werk ik aan de vitale delen en sta je niet stil.
  • Ik geniet ervan om tijd door te brengen met mijn kinderen en ik zie eindelijk wat ze allemaal doen op een dag op school.
  • Ik denk na over de essentiële delen van mijn bedrijf en wat ik nog wel en niet wil doen. Zo merk ik nu dat ik met een aantal dingen wil stoppen, omdat ik er opeens blij mee ben dat ik het niet meer hoef te doen.

Klagen probeer ik daarom uit te bannen.

Omdat ik heel erg zeker weet dat het voor mij, mijn omgeving en mijn bedrijf niets oplevert. Kun je zelf ook wat meer van de sportmentaliteit gebruiken als ondernemer?

Ik help je met mijn intensieve samenwerkingsprogramma van 3 maanden graag op weg! Zodat je persoonlijk en zakelijk groeit en daardoor nog beter in staat bent om anderen te helpen met je expertise.

Op deze pagina vind je alle informatie. Lees het rustig door en vraag een vrijblijvend kennismakingsgesprek aan.