fbpx

Met welke klant wil je werken?

Welke klanten wil je?

Welke klanten wil je graag? Daar kun je jouw acties op richten. Hoe ziet de klant eruit waar je graag mee wilt werken, waar jij energie van krijgt? Dat zijn dus niet de lastige klanten. Je kunt denken: die leveren ook geld op. Dat klopt, maar het zijn geen tevreden klanten en ontevreden klanten, worden gaan fan van jou en/of je merk. En zullen ook geen vervolgklanten aanleveren.

Fans, tevreden klanten, zullen mooie dingen over je zeggen en daardoor, zonder dat het je geld kost, reclame voor je maken. Die klanten zoek je!

Werk voor jezelf uit welke klant dat voor jou is. Welke leeftijd, zijn het mannen of vrouwen, of beide? Hebben ze een bepaald opleidingsniveau? Komen ze uit Nederland, of kan het ook uit andere landen zijn? Hebben ze speciale hobby’s, zijn er gemeenschappelijke kenmerken te noemen? Hechten ze aan een duurzame wereld, klimaatneutraal worden, houden ze van voetbal of van vissen? 

Het klinkt misschien een beetje gek, maar hoe beter jij jouw klant in beeld hebt, hoe makkelijker het is om de juiste teksten te maken voor je website en marketinguitingen. 

Waar zit je klant mee?

Welke problemen ervaart je klant op dit moment en wat verlangt deze klant? 

Maak een zo uitgebreid mogelijk lijst van zaken die ze willen en die nu niet goed gaan. 

Voedingsconsulenten beschrijven bijvoorbeeld deze problemen:

  • Mijn klant wil graag afvallen, maar het lukt steeds niet;
  • Mijn klant kan moeilijk leuke kleding vinden;
  • Mijn klant is snel moe;
  • Mijn klant kan moeilijk bewegen;

En de volgende verlangens:

  • Mijn klant wil in een zwembroek op het strand durven lopen;
  • Mijn klant wil meer actief spelen met zijn kinderen;
  • Mijn klant wil een zomerjurkje in een kleinere maat aan om mee te flaneren;
  • Mijn klant wil zichzelf mooier vinden als ze in de spiegel kijkt. 

Voor iedere ondernemer is deze lijst natuurlijk anders. Ik ken ondernemers die lijsten van wel 50 problemen en verlangens kunnen samenstellen! Je kunt de lijst ook gaandeweg aanvullen. Je leert namelijk steeds meer mensen kennen en je hoort steeds meer problemen en verlangens benoemd worden. 

Sla je lijst ergens op en vul het af en toe aan. Zo heb je altijd een mooi naslagwerk. 

Probleem

Verlangen

Volledig stappenplan voor de startende ondernemer

Ik heb speciaal voor de startende (online) ondernemer een stappenplan geschreven. Hiermee schrijf je zelf de basis van je bedrijf uit en zet je een stevige fundering neer. 

Hierin lees je onder andere:

  • hoe je zichtbaar wordt
  • welke sociale media kanalen je kunt gebruiken
  • hoe je jouw ideale klant in het hart raakt
  • welke verdienmodellen er zijn
  • hoe een overtuigende website eruit ziet

En nog veel meer!

Je kunt het stappenplan gratis downloaden 👇