fbpx

Hoe je denkt, of wat je denkt? Wat is belangrijk?

Wat je denkt, of hoe je denkt. Wat is het verschil?

We denken de hele dag ontzettend veel. Gedachten tuimelen door ons hoofd als een groepje peuters in een ballenbak. We zouden er niet alleen een dagtaak aan hebben, maar het zou ook vreselijk vermoeiend zijn om al die gedachten te onderzoeken, herkennen of te toetsen. 

Wat je denkt hoeft ook niet allemaal waar te zijn. Sterker nog, het is niet allemaal waar. Gisteren als ik deze zin aan mijn kind voor:

“Kris gaat naar school. Zij maakt zich zorgen om de rekenles. Zij was gisteren niet in staat de klas in bedwang te houden. Dat is tenslotte niet het werk van de conciërge.”

Dit komt uit het boek: Superkrachten voor je hoofd van Wouter de Jong. 

Het eerste deel laat je denken dat het een meisje of jongen is die Kris heet. 

De derde zin laat je denken dat het een leraar of lerares is. 

Terwijl de vierde zin pas duidelijk maakt dat het om een conciërge gaat. Die zin geeft de waarheid over de situatie.

Wat je denkt, wordt ingegeven door hoe je denkt.

Je hoofd trekt (in bovenstaand voorbeeld) na iedere zin een conclusie. Stop je met lezen na de eerste 2 zinnen, is de gedachte die je bij de situatie hebt, niet waar. En zo maken we in heel veel situaties zelf een gedachte ergens bij. 

Hersenspinsels noemt Wouter de Jong ze, die zeker niet altijd gebaseerd zijn op de waarheid. 

Het is hoe je brein een plaatje compleet maakt, met een deel van de informatie. Hoe je denkt (verhaaltje erbij maken in je hoofd), maakt wat je denkt (de echte gedachte die je ergens over hebt).

➡ Als een collega 2 huurmoordenaars ziet die net samen een klus geklaard hebben en daar tevreden over zijn, zou ik me ietwat zorgen maken over die collega 😉.

friends, people, friendship

Wat denk je bij bovenstaande afbeeldingen?

Welke gedachten komen in je op als je deze afbeeldingen ziet? Je krijgt gedachten in je hoofd, door de beelden die je ziet. Maar of deze mensen daadwerkelijk zijn wie jij denkt, doen wat jij denkt, of denken wat jij denkt, is maar de vraag! 

  • Misschien denk je dat je linksboven twee vrienden ziet, die elkaar al lang niet meer gezien hebben en een hoop hebben om over bij te praten. Misschien zijn ze onderweg naar een terras? 
  • Een ander ziet wellicht 2 collega’s, die net een top deal binnen gehaald hebben. En ze lopen net tevreden het kantoorpand uit. 
  • Nee joh, het zijn broers die op pad zijn met de hele familie en net een wedstrijdje beugelen gewonnen hebben.

Vraag maar eens aan collega’s of de mensen om je heen wat ze zien in afbeelding 1, 2, 3 of 4. En vergelijk erna de verhalen die jullie gemaakt hebben in het hoofd. 

Hoe mensen denken is ook belangrijk.

Wat mensen denken is en blijft een belangrijk onderdeel binnen een bedrijf. Zowel marketing, sales en communicatieteams werken hiermee. Wat je klanten voelen, dromen en denken is onmisbaar binnen een goed marketing – en communicatieplan. 

Het legt de drempels en verlangens bloot. Deze bewuste denkprocessen kun je bevragen. Dit is wat mensen je kunnen vertellen.

Maar hoe mensen denken is ook belangrijk. Je hebt net al gemerkt dat gedachten niet altijd waar zijn, maar wel heel snel gevormd worden. Door ook de onbewuste denkprocessen mee te nemen voeg je een extra dimensie toe. Het probleem is dat mensen niet kunnen vertellen wat hun onbewuste denkprocessen zijn. 

Het brein doet wat het wil doen! Maar beslissingen (wel of geen aankoop doen bijvoorbeeld), worden voornamelijk door het onbewuste brein genomen. 

De gedachten staan aan de basis van iedere uiting van gedrag. Wat zouden potentiële klanten denken als ze jouw bedrijf tegenkomen?

Waar voeren de gedachten ze naartoe?

  • Wat denkt iemand als de grote gele M in zicht komt langs de snelweg? 
  • Wat denkt iemand als de oranje leeuw voorbij komt op tv? 
  • En wat denkt iemand als jouw bedrijf voorbij komt? 

Waar voeren de onbewuste gedachten iemand naartoe? Probeer dat eens uit te vogelen voor jouw bedrijf of het bedrijf waarvoor je werkzaam bent! Misschien kom je er wel achter dat ze niet helemaal de kant op gaan, wat je voor ogen had. Dan is het tijd om bij te sturen!

Nieuwe artikelen

Nieuwe artikelen kondig ik altijd aan via mijn LinkedIn pagina. Handig om me daar te volgen!

Of vraag me om te linken

× Snel contact opnemen