Je strategie breed inzetten
Wat bedoel ik daar precies mee?
Het heeft weinig in om één ding uit alle tips op de cheat sheet in te zetten. Je marketing en communicatie is een samenhangend geheel (of zou het in ieder geval moeten zijn). Meer over de cheat sheet vertel ik onderaan dit artikel.
Marketing werkt als het klantgericht is. En dat gaat een stuk verder dan weten wie je klant is, persona’s maken en vragen stellen aan je huidige klanten. We gaan er vaak vanuit dat mensen rationeel beslissingen nemen, maar niets is minder waar. De meeste keuzes worden onbewust gemaakt. En achteraf praten we dat recht, zodat het lijkt alsof we er goed over nagedacht hebben.
Stevig strategiehuis bouwen
Daarom leer ik iedereen om een stevig strategiehuis te bouwen. Zodat je marketing geen los zand is, maar uitgaat van de klant zodat die optimaal geholpen gaat worden.

Beïnvloedingspsychologie gaat niet over rotzooi verkopen aan mensen die het niet nodig hebben. Het gaat erom dat je aansluit bij de diepste wensen en behoeften en je best doet om anderen te helpen.
De basis van de strategie start dan ook bij de klant. Dat is de fundering van je hele marketing – en communicatieplan. Vanaf de basis (de klantbehoefte) bouw je verder omhoog. Uiteindelijk past alles exact bij elkaar en bereik je jouw doelen. Ondertussen stuur je bij waar nodig natuurlijk. Het is nooit in beton gegoten.
Gedragsmodel
Een belangrijk onderdeel van de fundering is het gedragsmodel van Heijen. Hierdoor weet je exact hoe je de processen in werking zet, die leiden tot het maken van keuzes. En dan zie je ook dat die processen pas gaan werken, als je echt heel goed aansluit bij de onbewuste en diepste wensen in het leven.
Dit is iets wat in standaard marketing ontbreekt en ik zie het in de vele schema’s die online beschikbaar zijn nooit terug.
➡️ En dan loop je hele waardevolle stappen mis! Die zorgen voor een prettige communicatie met je klant maar ook meer omzet!
De enige manier waarop dit werkt...
Is door alles wat je doet, van je website, tot je blogs en je nieuwsbrieven op dezelfde manier aan te pakken. Door je strategie breed uit te zetten en de technieken in alle stappen in te bedden.
- Schrijven om emoties te triggeren;
- Visuals die het brein meehelpen;
- En overtuigingstechnieken waardoor klanten naar jou komen en niet naar je concurrent gaan!
Al deze onmisbare onderdelen leer je in de e-learning! Je hele strategie staat als een huis na afloop.

Onderdeel cheat sheet!
Deze uitleg is een onderdeel van mijn cheat sheet met 12 beïnvloedingstechnieken. Dit helpt je om je marketing – en communicatie nog mensgerichter te maken. Zo is het voor jou en je volger/klant leuk!
Nog geen cheat sheet in je bezit?
Maar wil je wel makkelijker goede content maken, je website slim en aantrekkelijk inrichten en er alles aan doen om je marketing – en communicatie slim in te richten? Vraag hem dan gratis aan.
Oprecht helpen met de juiste keuzes maken
In mijn wereld, en met mij in die van vele anderen, gaat het om mensen helpen om de juiste keuzes te maken. De dingen die ze nodig hebben voor een mooier, leuker, fijner, makkelijker leven.
Als voorbeeld geef ik mijn werk voor het Trimbos Instituut. Er zijn diverse hulplijnen waar mensen met bijvoorbeeld mentale problemen terecht kunnen om met een professional te chatten of bellen.
Als zij hulp nodig hebben, maar niet weten dat die hulplijnen er zijn, is dat eeuwig zonde. Door goed onderzoek te doen (neuromarketing) en het toepassen hiervan (beïnvloedingspsychologie) kan ik meer mensen die hulp nodig hebben, triggeren om die hulp te zoeken en vinden.