Vraag je een 'buikpijn' prijs?
Misschien heb je het ook wel eens gehoord. Vraag zoveel geld voor je training of coaching dat je er een beetje buikpijn van krijgt. Vraag zoveel dat je het bijna niet durft te vragen.
Met als reden(en):
- Als je veel geld laat betalen krijg je ook inzet. Als je een personal trainer 80 euro per uur betaalt ga je eerder sporten dan wanneer je 15 euro per maand aan de sportschool uitgeeft.
- Je zet de standaard hoog. Je laat zien dat je waarde geeft, je hoort bij de top, jij bent de ‘luxe-uitvoering’ in je branche.
- Je hoeft minder klanten te hebben om een hoge omzet te draaien. Je kunt al je focus en aandacht aan die kleine groep klanten geven.
Doe je dit dan voor de klant of om je eigen gewenste leefstijl te realiseren of behouden?
Oprechte 'verwondervraag' van mijzelf

Mijn visie
Wij, beïnvloedingspsychologen, gaan er vanuit dat we met onze marketing en communicatie mensen beter willen helpen. Door zo goed mogelijk aan te sluiten bij de waarden, wensen, motivatie en dromen.
We willen de klant iets geven waardoor het leven:
✅ beter, mooier, makkelijker
✅ sneller, gekker, liever
✅ fijner, simpeler, efficiënter etc. wordt
En we willen dat bereiken met waardevolle boodschappen geven.
Mijn oprechte vraag zonder waarde-oordeel:
“Als je als coach ontzettend veel geld vraagt voor een training. Sluit je dan aan bij je klant? Of gaat het eigenlijk om jezelf?”
Je vakantie, je auto, je reisjes? Ik ben heel benieuwd hoe andere ondernemers daar over denken.

Dit houdt mij daarbij ook bezig...
Moet iedereen wel coach of trainer willen worden?
Stel: ik wil nagelstyliste worden. Ik bedenk dat ik dat overal ter wereld kan doen, ik zie een coach voorbijkomen op Instagram die een training geeft en dan kan ik freelance nagelstyliste worden en veel geld verdienen met het verkopen van een high-end nagelverzorgingsmoment.
Het is wel prijzig, 4.500 euro, maar dan krijg ik alle materialen, een startset voor mezelf, een live sessie inclusief lunch en borrel en krijg ik alle begeleiding die ik nodig heb.
De mooie plaatjes van allerlei dames die me voor zijn gegaan en nu werken op de mooiste plekjes op de wereld lokken me.
Ik ga ervoor!
Maar ik heb weinig geduld, creativiteit en ik ben helemaal niet in het bezit van de fijne vingermotoriek die nodig is om nagels mooi te lakken. Of ja, stylen natuurlijk! (Dat is echt waar.)
Hoe duur die training ook is, 50 euro of 4.500 euro, ik word er zeer waarschijnlijk nooit echt goed in!
En kan mijn werk dus ook niet verkopen aan anderen en dat geschetste ideaalbeeld bereiken.
Aan wie ligt het als je training niet tot de beschreven resultaten leidt?
- Had ik mezelf niet aan moeten melden als ik dat van mezelf weet?
- Of moet een aanbieder beter ‘filteren’ aan de voorkant?
- Had ik beter mijn best moeten doen?
Oprecht helpen met de juiste keuzes maken

In mijn vak gaat het om oprecht helpen om de juiste keuzes te maken.
Daarom kies ik er in ieder geval voor om ook te noemen voor wie mijn aanbod niet is.
Ik ben heel benieuwd wat de visie van andere ondernemers is op het vragen van een hoge ‘buikpijn-prijs’.
Via mijn LinkedIn profiel deel ik onder andere nieuwe blogs en gratis downloads.