fbpx

3 redenen om Human Behavior Marketing te implementeren. 

Wat is human behavior marketing?

Human behavior marketing is de naam die ik gebruik voor marketing die gebaseerd is op de allerbelangrijkste speler binnen een onderneming. Namelijk de klant.

Zonder klanten heeft een bedrijf geen bestaansrecht.  

Maar menselijk gedrag is complex. Keuzes worden veelal gemaakt door onbewuste processen, terwijl we zelf denken dat we de meeste zaken toch goed overdenken. 

Externe prikkels zetten processen in ons brein in werking, waar we vervolgens weinig invloed meer op hebben. Met voldoende kennis van al die processen, kun je ze implementeren in je marketing en ze in je voordeel gebruiken.

Deze 3 voordelen behaal je met een sterke implementatie

Reden 1: Het probleem ligt niet altijd bij het product of de dienst

Tegenvallende verkopen worden vaak toegeschreven aan het product of de dienst. Het verkoopt niet, want er is geen behoefte aan, het is niet goed genoeg, het heeft niet de juiste prijs, etc. 

We gooien het product eruit, de dienst wordt aangepast of de prijs gaat omlaag. We blijven sleutelen aan de hardware, terwijl het misschien wel aan de software ligt. Die grijze zachte massa in het hoofd van je potentiële klant. 

Met behulp van inzichten uit de beïnvloedingspsychologie en neuromarketing kun je een product of dienst opnieuw positioneren en daarbij rekening houden met het onbewuste keuzeproces van de mens. 

Reden 2: Human Behavior Marketing bespaart geld

Marketingteams en bedrijfseigenaren geven ongekende bedragen uit aan marketingactiviteiten. Van reclames op televisie en radio, tot Google Ads en Facebook campagnes. 

Aan veel potentiële klanten gaan die campagnes voorbij. Niet omdat ze niet tot de juiste doelgroep behoren, maar omdat ze triggers missen die het brein in werking zetten. 

✅ Door alle marketingactiviteiten volledig af te stemmen op de klant;

✅ Met principes uit de beïnvloedingspsychologie en neuromarketing;

✅ Scoor je beter op KPI’s als de CTR en haal je méér leads binnen voor hetzelfde budget.

"De Beïnvloedingspsycholoog zorgt voor klanten- en productbinding door kennis van neuromarketing, en het toepassingen van sales- en beïnvloedingsstrategieën en -technieken."

– Hein Heijen | Academie voor gedragskennis –

Reden 3: Het gaat verder dan alleen marketing

Ik pleit altijd al voor een goede samenwerking tussen het salesteam, de klantenservice en het marketingteam. De content specialisten hebben input nodig van (oud)klanten en die kennis zit vaak bij het salesteam en de klantenservice. 

Zij horen:

  • bezwaren
  • verlangens
  • doelen
  • drempels
  • klachten
  • tevredenheid
  • successen

Belangrijke zaken die meegenomen moeten worden in marketinguitingen. En als je als bedrijf jouw klant scherp in beeld hebt, inclusief het onbewuste keuzeproces, pas je die kennis toe in salesgesprekken. Het wordt daarmee makkelijker om van een lead een klant te maken

Nicole Nijholt

Mijn naam is Nicole Nijholt en ik werk(te) inmiddels al voor een mediabureau, een groot online marketingbedrijf, een stichting en meer dan 30 ondernemingen. 

Daarnaast heb ik een online platform voor ouders opgericht, genaamd ‘Motoriek & Meer’. 

Mijn eigen online platform was mijn speeltuin, hier leerde ik alles door het te doen. Adverteren, mails, teksten. Vallen en opstaan en het steeds beter maken. 

Ik weet hoe de online marketingwereld eruit ziet, hoe potentiële klanten beslissingen maken en werkte samen met growth hackers en overtuigingsspecialisten.

5 jaar was ik gedragscoach in het onderwijs. Ik studeerde aan de Fontys, Next University en de Academie voor gedragskennis.

🏂 Ik hou van snowboarden

⛺ Kamperen met de eigen tent

👨‍👩‍👦‍👦 Ik woon in een ‘mannen-huis’

 

Hoe implementeer je Human Behavior Marketing?

Laat ik voorop stellen dat je er de nodige kennis en oefening voor nodig hebt, maar ik kan het wel in een aantal stappen verdelen. 

  1. Indien je de know-like-trust funnel gebruikt is het belangrijk om de know-fase anders in te richten. Deze fase wordt nu vooral gebruikt om de lead kennis te laten maken met het bedrijf. Terwijl je in deze fase eigenlijk moet laten zien hoe goed jij je klant kent en de ideale oplossing hebt voor een probleem of vraag.
  2. Hiervoor moet je een klantscan uitvoeren zoals je dat nog nooit eerder gedaan hebt. Dieper, verder en gebaseerd op menselijk gedrag
  3. Met die kennis wordt je content beter, raak je harten, trigger je breinen en zet je jouw toekomstige klant in de actiestand

Visiestuk

Ik schreef een visiestuk over een aantal essentiële onderdelen, met:

✅ Een andere kijk op de know-like-trust funnel.

✅ Het inrichten van de fase die wat mij betreft daaraan vooraf gaat (pré marketing fase). Wat moet je doen vóórdat je gaat starten? 

✅ De essentiële onderdelen van de diepe klantscan en het gebruik daarvan in je marketing.

Vraag jouw visiestuk aan & ontvang deze extra's:

Je ontvangt in mail 1 het visiestuk (21 pagina’s) en vervolgens ontvang je nog 5 mails met in ieder geval deze inhoud ⬇

Je ontvangt in mail 1 het visiestuk (21 pagina’s) en vervolgens ontvang je nog 5 mails met in ieder geval deze inhoud:

Wat is het 5G model en hoe kan dit ervoor zorgen dat je een betere connectie opbouwt met potentiële klanten? 

Hoe we van 0 naar 35 sollicitanten gingen door het veranderen van tekst en visuals. En hoe je die aanpassing ook op andere gebieden kunt toepassen. 

Waarom er een samenwerking nodig is tussen sales en marketing en hoe een groot bedrijf als DELL (afdeling Latijns Amerika) zijn verkoopcyclus inricht. Je kunt het ombouwen naar je eigen model! 

Wat zeggen retouren of ontevreden klanten over je communicatie? En hoe voorkom je dit? Plus inzicht in heuristieken. Wat zijn het en waarom zijn ze belangrijk voor jou als marketeer? 

Uiteraard is het mogelijk om na iedere mail jezelf af te melden. 

× Snel contact opnemen