fbpx

Beïnvloeden en neuromarketing

Mag je als ondernemer beïnvloeden? Mag je neuromarketingtechnieken en inzichten toepassen?

  • “Dus jij houdt mensen voor de gek?”
  • “Jij laat mensen dingen kopen die ze niet nodig hebben?”
  • “Rotzooi verkopen aan mensen die al te weinig geld hebben?”
Ben je bang om als marketeer of ondernemer dit soort opmerkingen te horen? Verdiep jij je niet in neuromarketing of beïnvloedingstechnieken omdat je bang bent dat je anderen voor de gek houdt? 
 

Zonde!

Want de hele wereld, inclusief het dierenrijk ‘doet aan beïnvloeding’. Pronken met kleurrijke veren, verleidelijke bewegingen en geuren zorgen ervoor dat dieren en planten zicht voort kunnen planten en als soort in leven blijven.

En mensen doen het ook

Misschien denk je dat jij er niet aan meedoet. Maar wij beïnvloeden elkaar allemaal. Als we iemand ons favoriete restaurant aanraden bijvoorbeeld. Of de naam van een aannemer noemen waar we zelf tevreden over waren. Maar ook als we iemand vertellen wat we van zijn of haar kleding vinden.

En wat een bekende zegt heeft veel invloed. 

Als ik tegen een wildvreemde op straat zeg: “Ik heb een fantastische aannemer gehad voor mijn aanbouw, als je ooit wilt verbouwen zou ik die bellen” denkt diegene waarschijnlijk dat ik gek ben. 

➡️  Als ik ditzelfde vertel tegen een vriend op een feestje dan heeft het veel meer waarde. Want ik ben een vriend en vrienden geven elkaar social proof. De boodschap geeft een goed gevoel. 

Neuromarketing, ja of nee?

Beïnvloeden is prima!

Het is van alle tijden en iedereen doet er aan mee. Maak je daarom niet druk over wat anderen ervan vinden.

Gebruik het goed

Heb je de kennis? Gebruik het goed en eerlijk. Er zijn ethische richtlijnen waar jij je aan moet houden.

Kwaliteit is leidend

Heb jij een waardevolle dienst of een kwalitatief sterk product? Maak dan levens fijner, makkelijker, beter en leuker!

Hoe ga je te werk?

Neuromarketingtechnieken toepassen of beïnvloedingstechnieken is soms heel simpel en soms wat ingewikkelder! Een deel moet je echt leren, gaan herkennen en toepassen. En een deel doe je misschien al. Zoals een tekst leesbaar houden door het maken van alinea’s, tussenkopjes, gebruik van witregels en afbeeldingen. 

Of gebruikmaken van storytelling en het beperken van het aantal keuzes op je website. Als je storytelling op de juiste manier inzet worden er hormonen aangemaakt bij je lezer/luisteraar. En die zorgen voor focus, een vertrouwensband en zo onthouden ze je ook beter. 

Beperking van het aantal keuzes zorgt voor minder keuzestress en chaos. Zo wordt het juist makkelijker om te kiezen. 

Ik heb een overzicht van 12 technieken gemaakt die je kunt gebruiken. Op je website, voor je sociale media en je advertenties bijvoorbeeld. Ideaal voor freelance marketeers en zzp’ers.