fbpx

Heuristieken in je voordeel gebruiken

Om je uit te leggen hoe dit werkt gebruik ik de uitleg van Hein Heijen en wat hij beschrijft in zijn boek: “Alles wat je moet weten over beïnvloeden”. 

Hij heeft dit namelijk heel duidelijk verwoord en dat maakt het voor mij makkelijk om het ook aan jou goed over te brengen!

Wat zijn heuristieken?

Jouw heuristieken zijn de denkpatronen die standaard zijn, automatisch. Dat betekent ook dat het vooral een onbewuste manier van denken is. Als bij jou een heuristiek geactiveerd wordt, vindt er in jouw brein een onbewust proces plaats wat het standaard denken in werking zet. 

Wat ervoor zorgt dat je erin meegaat en er geen ruimte meer is voor kritisch denken. En dit is hoe reclamemakers hun reclames proberen in te richten. Met de juiste woorden en beelden jouw automatische denken ‘aanzetten’.

Hoe kan het dat je dan niet meer kritisch nadenkt?

Externe prikkels, zoals die reclame, worden door je zintuigen verwerkt. In jouw brein komen er elektrische activiteiten en chemische stoffen vrij. Nadat die externe prikkels jouw zintuigen gepasseerd zijn, heb je er zo goed als geen invloed meer op. 

Het is ook prettig dat je automatische systemen hebt opgebouwd waar je niet meer over na hoeft te denken. Als je richting een rood stoplicht fietst, dan verwerken je ogen (zintuig) de prikkel (licht). En ook al ben je met iemand anders aan het kletsen, automatisch knijp je in je remmen, want je weet dat je moet stoppen. 

Het is een geautomatiseerd proces, omdat je dat al vele jaren zo doet. Tegen kleine kinderen die net het verkeer ontdekken, moet je zulke dingen nog zeggen om te voorkomen dat ze doorfietsen. 

Achteraf wordt het verhaal pas geschreven

Miljoenen hersencellen gaan aan het werk. Ze maken onderling verbindingen, communiceren met elkaar en nemen besluiten wat resulteert in jouw gedrag, jouw keuzes. 

Hersenonderzoeker Dick Schwaab zegt hierover:

Je brein maakt beslissingen op basis van de informatie die het heeft. Het rechterdeel van de hersenen maakt de beslissing en de linkerkant maakt het verhaaltje erbij. En zo voelt het voor jou alsof je de beslissing zelf genomen hebt en er goed over nagedacht hebt. 

Stel je probeert minder te snoepen, maar op een hete dag neem je een ijsje bij de ijssalon om de hoek. Je vertelt jezelf dat je het nu heus mag, want je hebt keihard gewerkt, het is enorm heet en je hebt trouwens ook al gesport vanochtend. 

Dat is het verhaal wat achteraf je keuze goedpraat. Maar eigenlijk hebben andere externe prikkels (misschien de kleuren, geuren, de warmte op je huid) jouw keuze bepaald.

Wat kan ik met heuristieken in mijn marketing?

Wat je hieruit mee moet nemen is dat:

  • Het onbewuste denken en handelen wordt aangestuurd door externe prikkels.
  • Die externe prikkels kun je met advertentieteksten, posts, afbeeldingen, geluiden aan jouw potentiële klanten tonen. 
  • De heuristieken worden geactiveerd en hierdoor gaat het onbewuste denken aan de slag en worden keuzes gemaakt op bestaande patronen. 
  • Zorg ervoor dat je exact weet welke gedragspatronen en prikkels jouw potentiële klant activeren.
  • Doe grondig onderzoek naar het gedrag van jouw potentiële klant.

Nieuwe artikelen

Nieuwe artikelen kondig ik altijd aan via mijn LinkedIn pagina. Handig om me daar te volgen!

Of vraag me om te linken:

https://www.linkedin.com/in/nicolenijholt/

× Snel contact opnemen